Blog

10 formats voor online events

Aan het organiseren van online evenementen kunnen verschillende doelstellingen ten grondslag liggen. Bedrijven die een online evenement organiseren voor medewerkers, klanten of andere relaties, werken doorgaans vanuit de intentie om te:

  • Informeren
  • Motiveren
  • Overtuigen

Dit zijn natuurlijk niet de SMART doelstellingen waar je uiteindelijk mee zal werken, maar het omschrijft in grote lijnen waar het in de meeste gevallen om gaat. Het gewenste eindresultaat zit hem in het generen van conversies (zoals aanzetten tot aankoop), het versterken van de verbinding met je doelgroep of het positioneren van je merk.

Jouw doelstelling bepaalt hoe je online evenement er uiteindelijk uit zal zien. Zo zijn er verschillende formats die je kunt kiezen. Wij zetten er 10 voor je op een rij:

1: Virtueel congres

Geschikt voor een groot aantal deelnemers. Virtuele congressen hebben vaak een informatief karakter en een wat langer programma in vergelijking tot andere online evenementen. Je kunt met behulp van een green screen de host en de sprekers in een virtuele zaal “projecteren”. Een virtueel congres bestaat meestal uit een plenair programma, gevolgd door een aantal break-out sessies.

2: Workshop

Een workshop is bedoeld om een select gezelschap op interactieve wijze iets te leren. Hierbij is het belangrijk dat zowel de presentator, als de deelnemers zichtbaar zijn via hun webcam, bijvoorbeeld met behulp van Zoom.

3: Interview of Q&A

Een belangrijk onderwerp bespreken of je merk een gezicht geven? Interview een influencer uit je vakgebied of laat je publiek vragen stellen aan de directie van het bedrijf.

4: Expertsessie

Wanneer zich een “nieuwe” situatie voordoet waarbij er vragen of onzekerheden heersen, is een expertsessie het ideale format. Experts bespreken bijvoorbeeld een nieuw product of (crisis)situatie en behandelen vragen uit het publiek.

5: Debat

Een online debat is vergelijkbaar met een expertsessie, maar wordt ingezet om over actuele onderwerpen te discussiëren. De sprekers hoeven niet per se een “expert” uit het vakgebied te zijn, maar kunnen juist een realistische afspiegeling zijn van je doelgroep.

6: Ontbijtsessie

Ideaal om een project op te starten met medewerkers die werken vanuit huis of teamleden/cursisten uit verschillende vestigingen. De onderlinge interactie speelt hier een grote rol. En natuurlijk is dit een ideale gelegenheid om een verrassingsontbijtje te laten bezorgen.

7: Gamification

Opdrachten uitvoeren en dingen leren met een hoge funfactor is goed voor de teambuilding en motivatie! Gamification is het toevoegen van spelelementen aan activiteiten om gedragsverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld met een bedrijfsapp die gewenst gedrag beloond door een smiley of een puntensysteem. Of door middel van een online escape room of pubquiz met vragen en puzzels die geheel zijn toegespitst op jouw bedrijf.

8: Award ceremonie

De ideale manier om medewerkers te bedanken en in het zonnetje te zetten. Dit format is met name geschikt voor grotere bedrijven en kan bijvoorbeeld ingezet worden als (onderdeel van een) jaarlijks evenement.

9: Productpresentatie

Een nieuw product of nieuwe dienst introduceren? Je kan je bereik aanzienlijk vergroten door dit online te doen. Dit kan via een livestream of neem de beelden van tevoren op en host een live chatsessie voor vragen tijdens de première.

10: TV Show

Je eigen talkshow! Er zijn tal van manieren om hier invulling aan te geven: een combinatie van interessante tafelgasten, een (product)demonstratie, een interview, entertainment, een reporter op een externe locatie, etc. Dit format is dan ook in veel gevallen toepasbaar maar vraagt ook de nodige voorbereiding. Het moet er natuurlijk “smooth” uitzien en interessant zijn voor je doelgroep. Het grote verschil ten opzichte van een TV Show op televisie is dat interactie met je publiek te allen tijde centraal staat.

Natuurlijk zijn er nog veel meer formats te bedenken en kan je ook formats combineren. Jouw doelstelling, doelgroep en beschikbare middelen zijn bepalend voor de uiteindelijke invulling van je online evenement. Wij willen je natuurlijk graag helpen in de voorbereiding en zorgen dat alles perfect verloopt!

Andere blogs:

Grijp de aandacht van de bezoeker

Grijp de aandacht van de bezoeker

Je staat op het belangrijkste evenement in jouw vakgebied. Het is dé kans van het jaar om zo veel mogelijk bezoekers op de hoogte te brengen van jouw bedrijf, dienst of product. Het is en blijft een uitdaging om bezoekers te boeien. Zeker in het digitale tijdperk...

Lees meer
Hoe vind je de ideale locatie voor live communicatie?

Hoe vind je de ideale locatie voor live communicatie?

Je bent vast wel eens op een evenement geweest dat bijna alles had: een fijne sfeer, prachtige locatie en goed bereikbaar – maar toch was er iets wat niet klopte. Wellicht sloot de locatie niet helemaal aan bij het DNA van het bedrijf of werd het evenement net iets te...

Lees meer
Hoe breng je een event naar een hoger niveau?

Hoe breng je een event naar een hoger niveau?

Heb je wel eens een cadeau ontvangen van een vriend, vriendin of een familielid wat je eigenlijk helemaal niets vond? Vast wel, toch heb je hem of haar vriendelijk bedankt en de indruk gegeven dat je het een prachtig cadeau vond. In het dagelijks leven zijn deze...

Lees meer
Persoonlijke maat in de communicatie herpakt zich

Persoonlijke maat in de communicatie herpakt zich

Sociale media, media die niet meer weg te denken is uit de communicatiemix. Helemaal niet gek aangezien het ons makkelijk is gemaakt met een groot publiek te communiceren. Op relatief eenvoudige wijze informeer of amuseer je een grote groep mensen met een stuk tekst,...

Lees meer
Eyecatcher, merkactivatie op niveau

Eyecatcher, merkactivatie op niveau

Met de Eyecatcher kun je jouw producten tot grote hoogte laten stijgen en daarmee álle aandacht genereren die het verdient. Of dat nu op een beurs is, tijdens een event of langs de snelweg, jouw product wordt van alle kanten belicht. Overdag door de zon en ’s avonds...

Lees meer
Een verbluffend beursstand ontwerp

Een verbluffend beursstand ontwerp

1. Stel doelen Stel doelen voordat je iets gaat ontwerpen. Denk na over wat je wilt bereiken en de boodschap die je wilt overbrengen tijdens de beurs. Je kunt een fraai ogende stand ontwerpen, maar als deze de waarden van je bedrijf niet overbrengen of je product of...

Lees meer
Laat je inspireren door duurzame event locaties

Laat je inspireren door duurzame event locaties

Wij hebben voor jou met zorg een overzicht samengesteld van bijzondere en inspirerende locaties die circulair, duurzaam of zelfs helemaal CO2 neutraal zijn. Circl Amsterdam Op deze locatie zie je hoe circulair bouwen tot leven komt; niet alleen de eventruimtes hebben...

Lees meer
Video en AVG

Video en AVG

Online video wordt steeds vaker ingezet voor zakelijke doeleinden en is voor veel bedrijven onderdeel van de marketing- en communicatiemix. Vaak wordt ervoor gekozen om eigen medewerkers of klanten in beeld te brengen in plaats van acteurs. Dat maakt een boodschap...

Lees meer
Wat kost een online evenement?

Wat kost een online evenement?

Het is een vraag die iedere communicatieadviseur of marketingmanager wel eens gesteld heeft (of zich heeft afgevraagd). Het antwoord is echter niet zo simpel als de vraag zelf. Na wat Google-speurwerk kom je tot de conclusie dat er geen eenduidig antwoord te vinden...

Lees meer