Blog

Een verbluffend beursstand ontwerp

1. Stel doelen

Stel doelen voordat je iets gaat ontwerpen. Denk na over wat je wilt bereiken en de boodschap die je wilt overbrengen tijdens de beurs.

Je kunt een fraai ogende stand ontwerpen, maar als deze de waarden van je bedrijf niet overbrengen of je product of diensten niet duidelijk weergeven, heb je je tijd verspild. Houd tijdens het ontwerpproces altijd je doelen in gedachten en raak de weg niet kwijt.

2. Maximaliseer je ruimte

Vaak kan de ruimte van je stand beperkt zijn dus het is belangrijk om de toegewezen ruimte volledig te benutten. Zorg ervoor dat je de afmetingen bij de organisatoren bevestigt zodat je precies weet waarmee je moet werken.

Verbeter het gezichtsveld door ervoor te zorgen dat er geen fysieke obstakels zijn bij binnenkomst of elementen die het zicht in de stand onnodig belemmeren. Probeer vergaderruimten achterin je stand te houden.

3. Ga maximaal of ga naar huis

Hoewel veel beursstands een maximale kophoogte hebben, hebben sommige grotere beurslocaties een extreem hoog plafond. Het is de moeite waard om te controleren of er een maximale stahoogte is, want als dat niet het geval is, is het plafond de limiet!

Maximaliseer de zichtbaarheid door hoge bewegwijzering, opgehangen rekwisieten op te nemen of een toren met een roterend teken, zodat je de aandacht van de bezoeker trekt vanaf het moment dat ze de te beursvloer oplopen en ze hiermee naar je stand leidt.

4. Kort met de boodschap

Less is more en als het gaat om tekst op een beursstand dan is dit zeker het geval.

Kort en helder is het recept. Vermijd gebruik van lange zinnen als afzonderlijke woorden dezelfde boodschap overbrengen, want niemand stopt om lange teksten te lezen. Gebruik een slogan die mensen zich na het evenement nog zullen herinneren, in plaats van een opsomming van productinformatie waar maar weinig mensen op letten.

Zorg ervoor dat je een lettertype gebruikt dat duidelijk en groot genoeg is om op afstand te worden gelezen. Positie van de tekst is ook belangrijk; plaats je tekst op de bovenste helft van de wand zodat het zicht hierop niet wordt geblokkeerd door mensen.

TIP: Houd je berichten kort en krachtig – actiewerkwoorden kunnen bijzonder goed werken.

5. Slimme verlichting is de sleutel

Een aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien, is verlichting die een zeer belangrijke rol speelt bij het ontwerpen van beursstands.

Lichten verbeteren de esthetische aantrekkingskracht en kunnen, indien correct gebruikt, verschillende stemmingen en ambiance creëren, afhankelijk van het gewenste resultaat. Je kan bijvoorbeeld met slimme lampen elke sfeer creëren die je maar wilt.

Overweeg extra verlichting en vertrouw niet op wat door de locatie wordt geleverd. Spotlichten, up and down en gekleurde lichten zijn ook een geweldige manier om bepaalde gebieden in je beursstand te markeren. Vooral als je iets wilt presenteren, zoals een nieuw product.

TIP: Verleid bezoekers onbewust naar je stand door hoekige lichtbakken bij de ingang te gebruiken om ze naar binnen te trekken.

6. Juiste visuals

Een bekend gezegde luidt: “een foto zegt meer dan duizend woorden”.

Volgens Microsoft hebben we nu een kortere aandachtsspanne dan een goudvis. Afbeeldingen zijn een snel en effectief middel om een complexe boodschap of idee te communiceren in plaats van tekst.

Net als bij de plaatsing van de tekst moet je goed overwegen waar je de afbeeldingen plaatst. Zorg ervoor dat ze van een afstand te zien zijn en dat ze niet worden verborgen.

TIP: maak een serieuze indruk door levensgrote afbeeldingen te gebruiken – deze zijn bijzonder krachtig.

7. Overweeg verschillende materialen

Wees niet bang om met materialen te experimenteren. Door de juiste keuze te maken, versterk je je imago en maak je een standontwerp dat je doelgroep zal aantrekken.

Gladde kunststof sierlijsten zijn ook een geweldige manier om een modern, schoon gevoel te creëren. Een goede optie voor beurzen in de farmaceutische of medische industrie.

Zo was Emil Ceramica erg creatief met hun materialen en maakte een stand van hun eigen product.

8. Gebruik Tech

Technologie speelt nu een grote rol in ons dagelijks leven dus waarom zou je het niet gebruiken in je beursstand? Maar hoe kun je tech opnemen?

Productdemo’s zijn een groot onderdeel van beurzen. Maak van de gelegenheid gebruik om een live prototype te presenteren, bv. een automatiseringsbedrijf dat hun producten presenteert door een robotachtige barman die de bezoekers drankjes inschenkt.

Als je een omvangrijk product verkoopt dat moeilijk te tonen is, waarom zou je dan geen VR (virtual reality) app ontwikkelen om bezoekers zo een bijzondere beleving te bieden?

Touch screens en interactieve wanden bieden bezoekers een nieuwe ervaring en zijn vaak een ‘trigger’ om je stand binnen te lopen. Bezoekers kunnen op deze manier je ‘verhaal’ verkennen en spelen met features zoals afbeeldingen vergroten of roteren en video’s of een hologram afspelen.

Mensen willen niet langer toeschouwer zijn – ze willen een actieve deelnemer zijn.

9. Creëer een sfeer

Bouw een complete sfeer in je beursstand. Gebruik een combinatie van licht, textuur, kleur, lay-out en zelfs geur. Door de zintuigen van potentiële klanten te stimuleren, trek je meer aandacht en kan je je onderscheiden van je concurrentie.

10. Focus op je publiek

Identificeer je doelgroep(en) en houd ze altijd in gedachten tijdens het ontwerpproces. Als je weet met wie je “communiceert”, kan je je concept richten op hun wensen en behoeften; dit vormt de beste basis om je boodschap goed over te brengen en je product of dienst te presenteren. De meest aantrekkelijke beursstand heeft misschien alle toeters en bellen, als er geen rekening is gehouden met de doelgroep dan zal dat verkeerd uitpakken.

Door deze tips in overweging te nemen voor het ontwerp van je beursstand, zou je verder op weg zijn geholpen naar een succesvolle beurs.

Andere blogs:

Grijp de aandacht van de bezoeker

Grijp de aandacht van de bezoeker

Je staat op het belangrijkste evenement in jouw vakgebied. Het is dé kans van het jaar om zo veel mogelijk bezoekers op de hoogte te brengen van jouw bedrijf, dienst of product. Het is en blijft een uitdaging om bezoekers te boeien. Zeker in het digitale tijdperk...

Lees meer
Hoe vind je de ideale locatie voor live communicatie?

Hoe vind je de ideale locatie voor live communicatie?

Je bent vast wel eens op een evenement geweest dat bijna alles had: een fijne sfeer, prachtige locatie en goed bereikbaar – maar toch was er iets wat niet klopte. Wellicht sloot de locatie niet helemaal aan bij het DNA van het bedrijf of werd het evenement net iets te...

Lees meer
Hoe breng je een event naar een hoger niveau?

Hoe breng je een event naar een hoger niveau?

Heb je wel eens een cadeau ontvangen van een vriend, vriendin of een familielid wat je eigenlijk helemaal niets vond? Vast wel, toch heb je hem of haar vriendelijk bedankt en de indruk gegeven dat je het een prachtig cadeau vond. In het dagelijks leven zijn deze...

Lees meer
Persoonlijke maat in de communicatie herpakt zich

Persoonlijke maat in de communicatie herpakt zich

Sociale media, media die niet meer weg te denken is uit de communicatiemix. Helemaal niet gek aangezien het ons makkelijk is gemaakt met een groot publiek te communiceren. Op relatief eenvoudige wijze informeer of amuseer je een grote groep mensen met een stuk tekst,...

Lees meer
Eyecatcher, merkactivatie op niveau

Eyecatcher, merkactivatie op niveau

Met de Eyecatcher kun je jouw producten tot grote hoogte laten stijgen en daarmee álle aandacht genereren die het verdient. Of dat nu op een beurs is, tijdens een event of langs de snelweg, jouw product wordt van alle kanten belicht. Overdag door de zon en ’s avonds...

Lees meer
Laat je inspireren door duurzame event locaties

Laat je inspireren door duurzame event locaties

Wij hebben voor jou met zorg een overzicht samengesteld van bijzondere en inspirerende locaties die circulair, duurzaam of zelfs helemaal CO2 neutraal zijn. Circl Amsterdam Op deze locatie zie je hoe circulair bouwen tot leven komt; niet alleen de eventruimtes hebben...

Lees meer
Video en AVG

Video en AVG

Online video wordt steeds vaker ingezet voor zakelijke doeleinden en is voor veel bedrijven onderdeel van de marketing- en communicatiemix. Vaak wordt ervoor gekozen om eigen medewerkers of klanten in beeld te brengen in plaats van acteurs. Dat maakt een boodschap...

Lees meer
Wat kost een online evenement?

Wat kost een online evenement?

Het is een vraag die iedere communicatieadviseur of marketingmanager wel eens gesteld heeft (of zich heeft afgevraagd). Het antwoord is echter niet zo simpel als de vraag zelf. Na wat Google-speurwerk kom je tot de conclusie dat er geen eenduidig antwoord te vinden...

Lees meer
10 formats voor online events

10 formats voor online events

Aan het organiseren van online evenementen kunnen verschillende doelstellingen ten grondslag liggen. Bedrijven die een online evenement organiseren voor medewerkers, klanten of andere relaties, werken doorgaans vanuit de intentie om te: Informeren Motiveren Overtuigen...

Lees meer