Blog

Persoonlijke maat in de communicatie herpakt zich

Sociale media, media die niet meer weg te denken is uit de communicatiemix. Helemaal niet gek aangezien het ons makkelijk is gemaakt met een groot publiek te communiceren. Op relatief eenvoudige wijze informeer of amuseer je een grote groep mensen met een stuk tekst, afbeelding of video. Deze online ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat de snelheid van communiceren exorbitant is gegroeid. Sociale media kan erg effectief zijn, maar mist vanuit corporate communicatie soms net dat stukje personal touch.

Menselijke maat

Ondanks het gemak van social zien wij een trend zich herpakken, namelijk de inspanning voor persoonlijke communicatie. Hier worden wij natuurlijk intens vrolijk van, communicatie vanouds, een op een, ondersteund door online. Persoonlijk heeft weer de overhand en alle tools daar omheen zijn aanvullend. De behoefte aan persoonlijke communicatie is er natuurlijk altijd al geweest. Toch hebben veel bedrijven dit laten varen door het gemak en bereik van sociale media. Bedrijven en consumenten zijn gewend geraakt aan online communicatie. Een mogelijk gevolg hiervan is dat prospects niet meer gevoelig zijn voor hetgeen wat wordt voorgeschoteld. En daarom is het weer tijd voor echt persoonlijk.

Ondanks onze toegenomen technologie en mondialisering zijn wij mensen nog steeds tribale wezens met een tribaal brein en tribale behoeften. We willen contact in onze tribe. Live. Zodat we ons basale gevoel voor veiligheid en vertrouwen kunnen blijven voeden.

Dr. Danielle Braun, Corporate antropoloog, auteur managementboek van het jaar ‘de Corporate Tribe’.

Live communicatie is de oplossing

Veel persoonlijkere communicatie dan live communicatie is er niet. Daarom is het positief om je te onderscheiden van de concurrentie door middel van live communicatie. Juist nu deze trend weer actueel is doe je er je voordeel mee op tijd aan te haken. Doe je nog helemaal niets aan live, oftewel persoonlijke communicatie? Dan moet je toch echt aan de bel trekken en actie ondernemen. Een aantal manieren om effectief en persoonlijk je prospects te benaderen zijn:

  • Lokale activaties – vooral nuttig bij het introduceren van nieuwe producten of diensten. In – of bij een store kan je bijvoorbeeld een VR-activatie plaatsen, vooral handig als je product of dienst nog niet op de markt is. Je geeft als het ware je prospects een sneakpreview. Een ander voordeel is dat je de oprecht geïnteresseerde prospects gemakkelijk kan filteren door de directe reactie. Je vervolgacties kan je dan laten afhangen van een vooraf opgestelde strategie.
  • Exposeren op een vakbeurs – in deze situatie hoef je minder actief op zoek te gaan naar geïnteresseerden, je doelgroep bevindt zich namelijk bewust op de vakbeurs en is zoekende naar vervulling van zijn of haar behoefte. Aan de andere kant heb je wel veel meer concurrentie. Daarom is het belangrijk representatieve standbemanning neer te zetten met een flinke dosis charisma.
  • Evenement organiseren – als je zelf een evenement organiseert heb je het voordeel dat je alles in de hand hebt. Denk hierbij aan budget, locatie, genodigden maar ook aansluitend op het onderwerp, de hoeveelheid en het gewicht van de communicatieboodschap.

Wat voor vorm van persoonlijke communicatie je ook mocht kiezen, uiteindelijk draait het om de behoefte van je prospect. Kies een vorm waarvan jij verwacht dat je je prospect de juiste verhouding van informatie en persoonlijke communicatie kan bieden. We moeten natuurlijk niet vergeten dat persoonlijk gewenst is, maar wel in combinatie met de benodigde informatie.

Andere blogs:

Grijp de aandacht van de bezoeker

Grijp de aandacht van de bezoeker

Je staat op het belangrijkste evenement in jouw vakgebied. Het is dé kans van het jaar om zo veel mogelijk bezoekers op de hoogte te brengen van jouw bedrijf, dienst of product. Het is en blijft een uitdaging om bezoekers te boeien. Zeker in het digitale tijdperk...

Lees meer
Hoe vind je de ideale locatie voor live communicatie?

Hoe vind je de ideale locatie voor live communicatie?

Je bent vast wel eens op een evenement geweest dat bijna alles had: een fijne sfeer, prachtige locatie en goed bereikbaar – maar toch was er iets wat niet klopte. Wellicht sloot de locatie niet helemaal aan bij het DNA van het bedrijf of werd het evenement net iets te...

Lees meer
Hoe breng je een event naar een hoger niveau?

Hoe breng je een event naar een hoger niveau?

Heb je wel eens een cadeau ontvangen van een vriend, vriendin of een familielid wat je eigenlijk helemaal niets vond? Vast wel, toch heb je hem of haar vriendelijk bedankt en de indruk gegeven dat je het een prachtig cadeau vond. In het dagelijks leven zijn deze...

Lees meer
Eyecatcher, merkactivatie op niveau

Eyecatcher, merkactivatie op niveau

Met de Eyecatcher kun je jouw producten tot grote hoogte laten stijgen en daarmee álle aandacht genereren die het verdient. Of dat nu op een beurs is, tijdens een event of langs de snelweg, jouw product wordt van alle kanten belicht. Overdag door de zon en ’s avonds...

Lees meer
Een verbluffend beursstand ontwerp

Een verbluffend beursstand ontwerp

1. Stel doelen Stel doelen voordat je iets gaat ontwerpen. Denk na over wat je wilt bereiken en de boodschap die je wilt overbrengen tijdens de beurs. Je kunt een fraai ogende stand ontwerpen, maar als deze de waarden van je bedrijf niet overbrengen of je product of...

Lees meer
Laat je inspireren door duurzame event locaties

Laat je inspireren door duurzame event locaties

Wij hebben voor jou met zorg een overzicht samengesteld van bijzondere en inspirerende locaties die circulair, duurzaam of zelfs helemaal CO2 neutraal zijn. Circl Amsterdam Op deze locatie zie je hoe circulair bouwen tot leven komt; niet alleen de eventruimtes hebben...

Lees meer
Video en AVG

Video en AVG

Online video wordt steeds vaker ingezet voor zakelijke doeleinden en is voor veel bedrijven onderdeel van de marketing- en communicatiemix. Vaak wordt ervoor gekozen om eigen medewerkers of klanten in beeld te brengen in plaats van acteurs. Dat maakt een boodschap...

Lees meer
Wat kost een online evenement?

Wat kost een online evenement?

Het is een vraag die iedere communicatieadviseur of marketingmanager wel eens gesteld heeft (of zich heeft afgevraagd). Het antwoord is echter niet zo simpel als de vraag zelf. Na wat Google-speurwerk kom je tot de conclusie dat er geen eenduidig antwoord te vinden...

Lees meer
10 formats voor online events

10 formats voor online events

Aan het organiseren van online evenementen kunnen verschillende doelstellingen ten grondslag liggen. Bedrijven die een online evenement organiseren voor medewerkers, klanten of andere relaties, werken doorgaans vanuit de intentie om te: Informeren Motiveren Overtuigen...

Lees meer