Sociale media, media die niet meer weg te denken is uit de communicatiemix. Helemaal niet gek aangezien het ons makkelijk is gemaakt met een groot publiek te communiceren. Op relatief eenvoudige wijze informeer of amuseer je een grote groep mensen met een stuk tekst, afbeelding of video. Deze online ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat de snelheid van communiceren exorbitant is gegroeid. Sociale media kan erg effectief zijn, maar mist vanuit corporate communicatie soms net dat stukje personal touch.
Menselijke maat
Ondanks het gemak van social zien wij een trend zich herpakken, namelijk de inspanning voor persoonlijke communicatie. Hier worden wij natuurlijk intens vrolijk van, communicatie vanouds, een op een, ondersteund door online. Persoonlijk heeft weer de overhand en alle tools daar omheen zijn aanvullend. De behoefte aan persoonlijke communicatie is er natuurlijk altijd al geweest. Toch hebben veel bedrijven dit laten varen door het gemak en bereik van sociale media. Bedrijven en consumenten zijn gewend geraakt aan online communicatie. Een mogelijk gevolg hiervan is dat prospects niet meer gevoelig zijn voor hetgeen wat wordt voorgeschoteld. En daarom is het weer tijd voor echt persoonlijk.
Ondanks onze toegenomen technologie en mondialisering zijn wij mensen nog steeds tribale wezens met een tribaal brein en tribale behoeften. We willen contact in onze tribe. Live. Zodat we ons basale gevoel voor veiligheid en vertrouwen kunnen blijven voeden.
Dr. Danielle Braun, Corporate antropoloog, auteur managementboek van het jaar ‘de Corporate Tribe’.
Live communicatie is de oplossing
Veel persoonlijkere communicatie dan live communicatie is er niet. Daarom is het positief om je te onderscheiden van de concurrentie door middel van live communicatie. Juist nu deze trend weer actueel is doe je er je voordeel mee op tijd aan te haken. Doe je nog helemaal niets aan live, oftewel persoonlijke communicatie? Dan moet je toch echt aan de bel trekken en actie ondernemen. Een aantal manieren om effectief en persoonlijk je prospects te benaderen zijn:
- Lokale activaties – vooral nuttig bij het introduceren van nieuwe producten of diensten. In – of bij een store kan je bijvoorbeeld een VR-activatie plaatsen, vooral handig als je product of dienst nog niet op de markt is. Je geeft als het ware je prospects een sneakpreview. Een ander voordeel is dat je de oprecht geïnteresseerde prospects gemakkelijk kan filteren door de directe reactie. Je vervolgacties kan je dan laten afhangen van een vooraf opgestelde strategie.
- Exposeren op een vakbeurs – in deze situatie hoef je minder actief op zoek te gaan naar geïnteresseerden, je doelgroep bevindt zich namelijk bewust op de vakbeurs en is zoekende naar vervulling van zijn of haar behoefte. Aan de andere kant heb je wel veel meer concurrentie. Daarom is het belangrijk representatieve standbemanning neer te zetten met een flinke dosis charisma.
- Evenement organiseren – als je zelf een evenement organiseert heb je het voordeel dat je alles in de hand hebt. Denk hierbij aan budget, locatie, genodigden maar ook aansluitend op het onderwerp, de hoeveelheid en het gewicht van de communicatieboodschap.
Wat voor vorm van persoonlijke communicatie je ook mocht kiezen, uiteindelijk draait het om de behoefte van je prospect. Kies een vorm waarvan jij verwacht dat je je prospect de juiste verhouding van informatie en persoonlijke communicatie kan bieden. We moeten natuurlijk niet vergeten dat persoonlijk gewenst is, maar wel in combinatie met de benodigde informatie.