Blog

Hoe vind je de ideale locatie voor live communicatie?

Je bent vast wel eens op een evenement geweest dat bijna alles had: een fijne sfeer, prachtige locatie en goed bereikbaar – maar toch was er iets wat niet klopte. Wellicht sloot de locatie niet helemaal aan bij het DNA van het bedrijf of werd het evenement net iets te speels neergezet waardoor de aansluiting met de doelgroep ontbrak. De juiste locatie vinden voor een evenement of activiteit kan een grote uitdaging zijn, waarbij rekening gehouden moet worden met diverse factoren. De terechte vraag is dan ook: hoe vind je de ideale locatie met de juiste uitstraling passend bij de wensen van je klant?

De uitdaging bij het vinden van de juiste locatie ligt bij de grote hoeveelheid aan factoren waar rekening mee gehouden moet worden. Voor de hand liggende te bespreken informatie is de aanwezige capaciteit en indeling van de locatie, styling, budget en bereikbaarheid. De eerste stap is dan ook om de functionele eigenschappen voor een locatie boven water te krijgen.

Ga in gesprek

Hoogstwaarschijnlijk weet je niet meteen wat je klant (of andere belanghebbende) precies voor ogen heeft. Ga daarom altijd in gesprek met je klant en probeer minder voor de hand liggende informatie te achterhalen, die van belang is bij het kiezen van een locatie. Alle functionele vereisten zullen snel duidelijk worden. Echter, wordt het vaak lastiger wanneer het over sfeer en gevoel gaat. Deze zijn ook moeilijk te omschrijven en kunnen per persoon als anders ervaren worden. Wat voor de één luxe is, is voor de ander misschien wel kil en sfeerloos.

Tools voor nieuwe informatie

Je klant weet waarschijnlijk heel goed wat voor sfeer en gevoel belangrijk is voor hem of haar, maar weet het misschien niet goed onder woorden te brengen. Daarom is het jouw taak als professional om achter deze informatie te komen. De juiste locatie kan je alleen samen vinden met je klant. Door goed te luisteren en daarnaast door te vragen zal je achter veel nieuwe informatie komen. Vat tussendoor samen wat je hebt gehoord, hiermee toon je niet alleen interesse maar controleer je meteen de verkregen informatie. Cruciaal is doorvragen tot er geen nieuwe informatie meer te verkrijgen valt. Op deze manier komt er misschien wel informatie tot stand waar je klant nog niet eerder aan had gedacht.

Voor je de juiste locatie kunt voorstellen is het dus van groot belang dat je eerst alles weet over het werkveld van het bedrijf of merk. Daarnaast moet je weten welke factoren belangrijk zijn voor het evenement. Door effectief in gesprek te gaan wordt het mogelijk een compleet beeld te vormen van de belangrijke factoren. Als je eenmaal beschikt over deze informatie kan het afwegen van functionele en emotionele verwachtingen beginnen.

De uitdaging bij het vinden van de juiste locatie ligt bij de grote hoeveelheid aan factoren waar rekening mee gehouden moet worden.

Andere blogs:

Grijp de aandacht van de bezoeker

Grijp de aandacht van de bezoeker

Je staat op het belangrijkste evenement in jouw vakgebied. Het is dé kans van het jaar om zo veel mogelijk bezoekers op de hoogte te brengen van jouw bedrijf, dienst of product. Het is en blijft een uitdaging om bezoekers te boeien. Zeker in het digitale tijdperk...

Lees meer
Hoe breng je een event naar een hoger niveau?

Hoe breng je een event naar een hoger niveau?

Heb je wel eens een cadeau ontvangen van een vriend, vriendin of een familielid wat je eigenlijk helemaal niets vond? Vast wel, toch heb je hem of haar vriendelijk bedankt en de indruk gegeven dat je het een prachtig cadeau vond. In het dagelijks leven zijn deze...

Lees meer
Persoonlijke maat in de communicatie herpakt zich

Persoonlijke maat in de communicatie herpakt zich

Sociale media, media die niet meer weg te denken is uit de communicatiemix. Helemaal niet gek aangezien het ons makkelijk is gemaakt met een groot publiek te communiceren. Op relatief eenvoudige wijze informeer of amuseer je een grote groep mensen met een stuk tekst,...

Lees meer
Eyecatcher, merkactivatie op niveau

Eyecatcher, merkactivatie op niveau

Met de Eyecatcher kun je jouw producten tot grote hoogte laten stijgen en daarmee álle aandacht genereren die het verdient. Of dat nu op een beurs is, tijdens een event of langs de snelweg, jouw product wordt van alle kanten belicht. Overdag door de zon en ’s avonds...

Lees meer
Een verbluffend beursstand ontwerp

Een verbluffend beursstand ontwerp

1. Stel doelen Stel doelen voordat je iets gaat ontwerpen. Denk na over wat je wilt bereiken en de boodschap die je wilt overbrengen tijdens de beurs. Je kunt een fraai ogende stand ontwerpen, maar als deze de waarden van je bedrijf niet overbrengen of je product of...

Lees meer
Laat je inspireren door duurzame event locaties

Laat je inspireren door duurzame event locaties

Wij hebben voor jou met zorg een overzicht samengesteld van bijzondere en inspirerende locaties die circulair, duurzaam of zelfs helemaal CO2 neutraal zijn. Circl Amsterdam Op deze locatie zie je hoe circulair bouwen tot leven komt; niet alleen de eventruimtes hebben...

Lees meer
Video en AVG

Video en AVG

Online video wordt steeds vaker ingezet voor zakelijke doeleinden en is voor veel bedrijven onderdeel van de marketing- en communicatiemix. Vaak wordt ervoor gekozen om eigen medewerkers of klanten in beeld te brengen in plaats van acteurs. Dat maakt een boodschap...

Lees meer
Wat kost een online evenement?

Wat kost een online evenement?

Het is een vraag die iedere communicatieadviseur of marketingmanager wel eens gesteld heeft (of zich heeft afgevraagd). Het antwoord is echter niet zo simpel als de vraag zelf. Na wat Google-speurwerk kom je tot de conclusie dat er geen eenduidig antwoord te vinden...

Lees meer
10 formats voor online events

10 formats voor online events

Aan het organiseren van online evenementen kunnen verschillende doelstellingen ten grondslag liggen. Bedrijven die een online evenement organiseren voor medewerkers, klanten of andere relaties, werken doorgaans vanuit de intentie om te: Informeren Motiveren Overtuigen...

Lees meer