Blog

Waarom zijn online events interessant voor bedrijven?

Online events zijn een krachtige manier om je (internationale) doelgroep betrokken te houden bij je onderneming. Ze zijn efficiënt, laagdrempelig en betaalbaar, wat ze steeds aantrekkelijker maakt voor bedrijven wereldwijd. Of het nu gaat om webinars, virtuele conferenties of productlanceringen, online events bieden unieke kansen om verbinding te maken met je publiek.

1. De drempel van afstanden vervaagt

Met een online event ligt de hele wereld binnen handbereik. Het maakt niet uit vanwaar je streamt. Met een goede internetverbinding kan iedere kijker, waar dan ook, inloggen op jouw livestream. Bedien je klanten in heel Nederland, dan hoeven ze niet uren te rijden naar een locatie. Voor internationale relaties wordt deelname aan jouw event al helemaal een stuk eenvoudiger.

2. Relatief lagere kosten

Afhankelijk van de wensen voor het online event, is het organiseren van een online event relatief goedkoper dan het organiseren van een fysieke bijeenkomst. Zo bespaar je bijvoorbeeld op de kosten van een horecalocatie en catering.
De basiskosten van een gemiddeld online event liggen doorgaans lager dan bij een fysieke bijeenkomst, zeker in verhouding tot het bereik dat je kunt genereren.

3. Meer interactiemogelijkheden

Dankzij de huidige technologieën kun je tegenwoordig uitstekend betekenisvolle en sfeervolle online events neerzetten met de nodige interactie en beleving, alsof je er zelf live bij bent. Online evenementen, livestreams en webinars bieden bovendien unieke interactiekansen die je direct in contact brengen met je digitale publiek. Denk hierbij aan interactief vragen stellen aan de online presentatoren, het starten van een poll, of de mogelijkheid dat iedereen elkaar kan zien als je streamt in meeting-software zoals Zoom of Teams.

4. Geen overbodige kosten door no-shows

Personen die zich aanmelden, maar niet komen opdagen, worden ‘no-shows’ genoemd. Hierdoor zit je bijvoorbeeld met onnodige cateringkosten zonder dat er gebruik van wordt gemaakt, voedselverspilling, of lege stoelen. Bij een online event heb je veel minder ‘waste’. Aan het niet op komen dagen van digitale bezoekers zitten nagenoeg geen kosten of verspilling. Goed voor zowel je budget als het milieu!

5. Online events zijn duurzaam

Het organiseren van een online event is een duurzame optie voor klanten, leads of medewerkers. Omdat deelnemers vanuit hun eigen (werk)plek kunnen inloggen, worden reisbewegingen aanzienlijk verminderd – denk bijvoorbeeld aan het vermijden van honderden auto’s die anders naar een locatie zouden rijden. Dit maakt online events een duurzame oplossing voor bedrijven die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen.

Andere blogs:

Video en AVG

Video en AVG

Online video wordt steeds vaker ingezet voor zakelijke doeleinden en is voor veel bedrijven onderdeel van de marketing- en communicatiemix. Vaak wordt ervoor gekozen om eigen medewerkers of klanten in beeld te brengen in plaats van acteurs. Dat maakt een boodschap...

Lees meer
Wat kost een online evenement?

Wat kost een online evenement?

Het is een vraag die iedere communicatieadviseur of marketingmanager wel eens gesteld heeft (of zich heeft afgevraagd). Het antwoord is echter niet zo simpel als de vraag zelf. Na wat Google-speurwerk kom je tot de conclusie dat er geen eenduidig antwoord te vinden...

Lees meer
10 formats voor online events

10 formats voor online events

Aan het organiseren van online evenementen kunnen verschillende doelstellingen ten grondslag liggen. Bedrijven die een online evenement organiseren voor medewerkers, klanten of andere relaties, werken doorgaans vanuit de intentie om te: Informeren Motiveren Overtuigen...

Lees meer