Blog

Hoe breng je een event naar een hoger niveau?

Heb je wel eens een cadeau ontvangen van een vriend, vriendin of een familielid wat je eigenlijk helemaal niets vond? Vast wel, toch heb je hem of haar vriendelijk bedankt en de indruk gegeven dat je het een prachtig cadeau vond. In het dagelijks leven zijn deze reacties heel normaal of wordt een dergelijke reactie zelfs van je verwacht. Maar wat als de aanwezigen op jouw evenement ook rooskleurige feedback geven die niet helemaal in lijn is met hoe zij het écht ervaren hebben?

Bill Gates zei ooit dat “je meest ontevreden klanten je beste bron van kennis zijn”. Ook in de live communicatie kunnen wij hier lessen uit trekken. Het komt namelijk regelmatig voor dat je tijdens het evalueren van een evenement onvolledige feedback ontvangt. Je bezoekers vertellen graag dat zij het naar hun zin hebben gehad en voelen zich sociaal verplicht hun kritiek te nuanceren. Terwijl er ondertussen misschien elementen waren die zij liever anders hadden gezien.

Het gevaar van sociaal wenselijke antwoorden

Sociaal wenselijke antwoorden verstoren het beeld dat jij hebt van een evenement. Deze laten je denken dat het evenement foutloos was en weerhouden je ervan wellicht cruciale verbeterpunten door te voeren. Een goede eventmanager is kritisch en gelooft niet in een 100% perfect evenement – er is altijd ruimte voor verbetering. Een realistische effectmeting van een evenement is hiervoor nodig. Zonder waardevolle inzichten loop je grote kansen mis om je evenement te verbeteren op mogelijk doorslaggevende punten, die je evenement naar een nog hoger niveau brengen.

Realistische en waardevolle feedback krijgen

Positieve feedback verwerken met een korreltje zout is een eerste stap naar een realistische weerspiegeling van een evenement. Nog beter dan slechts nuanceren is om ruimte te bieden voor het geven van oprechte feedback. Hier zijn een tweetal manieren waarop je betrokkenen kan motiveren om waardevolle feedback te geven in plaats van slechts het sociaal wenselijke.

  • Anonimiteit – geef mensen de kans om anoniem te antwoorden.
  • Openheid – laat weten dat de evaluatie puur wordt gebruikt ter verbetering van het evenement.

Door aan te geven wat het doel is van een evaluatie kan je bezoekers over de streep trekken om te participeren. Wanneer bezoekers zich realiseren dat het geven van kritiek geen negatieve gevolgen heeft voor hen zullen zij eerder gemotiveerd raken om kritische feedback te geven. Een effectief middel om feedback te ontvangen is een tablet, waar bezoekers vrijwillig en anoniem een waardering op kunnen plaatsen. Maak de enquête niet te lang om te voorkomen dat je vroegtijdig respondenten verliest. Zorg ervoor dat bij het gebruik van een digitale enquête er ook ruimte is voor een vrije opmerking. Het kan natuurlijk voorkomen dat je bezoeker een mening heeft over een onderwerp die jij niet hebt aangekaart. Voor jou kunnen kritische reacties misschien confronterend en onprettig zijn. Maar onthoud dat één concreet voorbeeld van iets wat beter kan meer invloed kan hebben op het verbeteren van je evenement dan tien ophemelende reviews bij elkaar.

Andere blogs:

Grijp de aandacht van de bezoeker

Grijp de aandacht van de bezoeker

Je staat op het belangrijkste evenement in jouw vakgebied. Het is dé kans van het jaar om zo veel mogelijk bezoekers op de hoogte te brengen van jouw bedrijf, dienst of product. Het is en blijft een uitdaging om bezoekers te boeien. Zeker in het digitale tijdperk...

Lees meer
Hoe vind je de ideale locatie voor live communicatie?

Hoe vind je de ideale locatie voor live communicatie?

Je bent vast wel eens op een evenement geweest dat bijna alles had: een fijne sfeer, prachtige locatie en goed bereikbaar – maar toch was er iets wat niet klopte. Wellicht sloot de locatie niet helemaal aan bij het DNA van het bedrijf of werd het evenement net iets te...

Lees meer
Persoonlijke maat in de communicatie herpakt zich

Persoonlijke maat in de communicatie herpakt zich

Sociale media, media die niet meer weg te denken is uit de communicatiemix. Helemaal niet gek aangezien het ons makkelijk is gemaakt met een groot publiek te communiceren. Op relatief eenvoudige wijze informeer of amuseer je een grote groep mensen met een stuk tekst,...

Lees meer
Eyecatcher, merkactivatie op niveau

Eyecatcher, merkactivatie op niveau

Met de Eyecatcher kun je jouw producten tot grote hoogte laten stijgen en daarmee álle aandacht genereren die het verdient. Of dat nu op een beurs is, tijdens een event of langs de snelweg, jouw product wordt van alle kanten belicht. Overdag door de zon en ’s avonds...

Lees meer
Een verbluffend beursstand ontwerp

Een verbluffend beursstand ontwerp

1. Stel doelen Stel doelen voordat je iets gaat ontwerpen. Denk na over wat je wilt bereiken en de boodschap die je wilt overbrengen tijdens de beurs. Je kunt een fraai ogende stand ontwerpen, maar als deze de waarden van je bedrijf niet overbrengen of je product of...

Lees meer
Laat je inspireren door duurzame event locaties

Laat je inspireren door duurzame event locaties

Wij hebben voor jou met zorg een overzicht samengesteld van bijzondere en inspirerende locaties die circulair, duurzaam of zelfs helemaal CO2 neutraal zijn. Circl Amsterdam Op deze locatie zie je hoe circulair bouwen tot leven komt; niet alleen de eventruimtes hebben...

Lees meer
Video en AVG

Video en AVG

Online video wordt steeds vaker ingezet voor zakelijke doeleinden en is voor veel bedrijven onderdeel van de marketing- en communicatiemix. Vaak wordt ervoor gekozen om eigen medewerkers of klanten in beeld te brengen in plaats van acteurs. Dat maakt een boodschap...

Lees meer
Wat kost een online evenement?

Wat kost een online evenement?

Het is een vraag die iedere communicatieadviseur of marketingmanager wel eens gesteld heeft (of zich heeft afgevraagd). Het antwoord is echter niet zo simpel als de vraag zelf. Na wat Google-speurwerk kom je tot de conclusie dat er geen eenduidig antwoord te vinden...

Lees meer